Motto: „Neotvírejme dětem dveře, ale pomozme jim najít správný klíč, aby si je dokázaly otevřít samy.“
Mateřská škola pracuje podle školního vzdělávacího programu Kouzelná cesta.
Kapacita školy: 32 dětí
Počet tříd: 2
Počet pracovníků: 4 pedagogičtí pracovníci. Počet je v případě potřeby doplňován o další pracovníky (školní asistent, asistent pedagoga, chůva).
Do mateřské školy přijímáme děti ve věku od 3 do 6 let. V případě sníženého počtu dětí a dostatečné kapacity mateřské školy lze přijmout i děti mladší 3 let.
Charakter, lokalita a specifika tříd
Mateřská škola v Mistrovicích sdílí společnou budovu se základní školou již od svého vzniku v roce 1948. Je umístěna v centru obce. Mateřská škola sídlí v přízemí a má samostatný vchod. Budova prošla rekonstrukcí a postupnou modernizací. Vedle školy je malá zahrada s herními prvky, domečkem na hračky a pergolou, která zajišťuje dětem zázemí (stín, ochrana před deštěm) při hře venku. Pískoviště je částečně zastíněné. V rohu zahrady je bylinkový záhonek, který je dětmi oblíbený a využívaný.
Nedaleko školy je malebná krajina, louky a lesy. Nedaleko leží přírodní rezervace „Sutice“. Zde mají děti možnost zkoumat přírodu a objevovat její zákonitosti. Umístění v centru vesnice dětem přináší možnost sledovat dění v obci a být součástí komunity.
V budově se nachází dvě třídy, jedna větší a druhá výrazně menší. Tomu je přizpůsoben maximální počet dětí ve třídách. Kromě tříd využívají děti verandu, šatnu a umývárnu s toaletami. Učitelky mají k dispozici malou kancelář a vlastní toaletu.
Jídelna je společná pro mateřskou a základní školu. Doba vydávání jídel se nepřekrývá, takže se děti neruší. Provozní zaměstnanci mají zázemí vedle kuchyně. Ředitelka školy a vedoucí stravování sídlí v prvním patře, každá ve své kanceláři.
Mateřská škola funguje s celodenním provozem od 6:30 do 16:00 hodin. Její maximální kapacita je 32 dětí, o které se starají čtyři učitelé, v případě potřeby školní asistent nebo asistent pedagoga a čtyři provozní zaměstnanci.
V bezpečném, respektujícím prostředí a s individuálním přístupem poskytuje dětem kvalitní předškolní vzdělávání tým kvalifikovaných učitelů. Pro děti a rodiče vytváří přátelskou a partnerskou atmosféru.
Atmosféra, kvalitní učitelé, snížený počet dětí ve třídách a blízkost přírody patří mezi silné stránky naší školy. Velmi pestrá nabídka aktivit umožňuje každému dítěti rozvoj jeho maximálního potenciálu.
Mezi naše základní hodnoty patří: individuální přístup, odbornost, laskavost, respekt, důvěra, samostatnost, tvořivost a objevování. Jako prioritu nevnímáme výkonnost dětí, ale jejich postupný rozvoj vlastním tempem v laskavém a přijímajícím prostředí.
Slabou stránkou školy jsou malé prostory budovy i zahrady. A z toho vyplývající věkově rozdělené třídy. To alespoň částečně kompenzujeme častým společným programem obou tříd a spojování tříd v brzkých ranních či pozdních odpoledních hodinách.
Třídy jsou vybaveny tak, aby byly pomůcky a hračky dostupné dětem, které se tak učí samostatnosti při jejich výběru a zodpovědnosti při jejich úklidu. Ve vyšších policích jsou didaktické pomůcky a výtvarný materiál, který využívají nebo chystají učitelé.
Ve třídách mají děti prostor a pomůcky ke hře, odpočinku, tvoření, objevování, pohybovým aktivitám, rozvoji technických dovedností, pro rozvoj předčtenářských a předmatematických gramotností. Průběžně jsou doplňovány hračky, stolní hry, knihy a jiné pomůcky, dle aktuálních potřeb dětí.
Na výzdobě prostředí mateřské školy se děti významně podílejí. Jejich výtvory jsou tak přístupné rodičům a na vývěsce na návsi také veřejnosti.
Při zajišťování věcných podmínek mateřské školy nám velmi pomáhají rodiče, kteří zajišťují mikulášskou nadílku pro děti, poskytují dary ve formě nových hraček a pomůcek. Vítáme také již použitý materiál, který dál zpracováváme při výtvarných činnostech a vedeme tak děti k ekologickému smýšlení a rozvoji jejich tvořivosti.
Sponzorské dary nám dávají možnost zakoupit nadstandartní vybavení a pomůcky.
- Strava: jídelníček je sestavován dle stravovacích norem a je k dispozici na webových stránkách a nástěnkách ve škole. Mezi jednotlivými jídly jsou intervaly minimálně tři hodiny. Na jídlo docházíme ze třídy do jídelny, a proto nenabízíme možnost postupného svačení (do třídy si nosíme z jídelny pouze ovoce a zeleninu).
- Pitný režim je zajištěn v průběhu celého dne, ve třídě mají děti k dispozici na výběr šťávu a vodu, kterou si nalévají do vlastních hrnečků. K pití jsou motivovány.
- Děti do jídla nikdy nenutíme. Motivujeme je k ochutnání. Respektujeme individualitu dítěte a pomáháme mu vyjádřit jeho potřeby paní kuchařce (např. nepolévat přílohu omáčkou atp.). Při svačinách si děti samy vybírají porce a dávají je na svůj tácek.
- V případě potřeby dítěte a potvrzení lékaře je možné se individuálně dohodnout na upravení podmínek stravování dětí se zdravotními problémy. Rodiče se společně s vedoucí školní jídelny, zástupkyní ředitele pro vedení MŠ (dále jen zástupce ředitele) a ředitelkou školy domlouvají na společném řešení.
- Děti neodměňujeme sladkostmi a vedeme rodiče k tomu, že můžeme oslavy narozenin jejich dětí v mateřské škole připravit i bez bonbónů. Způsob slavení narozenin má každá třída popsán v třídním vzdělávacím programu a rodiče jsou s ním seznámení na schůzce rodičů.
- Děti jsou denně venku obvykle dvě hodiny. Délku pobytu přizpůsobují učitelé povětrnostním podmínkám. Podle potřeby volíme pohyb na louce, v lese, v obci nebo na zahradě. Preferujeme spontánní pohyb dětí, podle jejich přání a potřeb.
- K odpočinkovým aktivitám dětí přistupujeme individuálně. Respektujeme nižší potřebu spánku některých dětí. Děti do spaní nenutíme. Motivujeme je k relaxaci na lehátku čtením pohádek, poslechem relaxační hudby atp. Dětem, které mají nižší potřebu spánku, po půl hodině (po přečtení pohádky) nabízíme klidové aktivity, které neruší ostatní, odpočívající děti.
- Učitelé jsou průvodci dětí na jejich cestě za poznáním, respektují jejich potřeby, reagují na ně, a napomáhají s jejich uspokojováním.
- Mezi hodnoty, které jsou pro náš tým zásadní, patří: individuální přístup k dětem, odbornost, laskavost, důvěra, samostatnost, tvořivost a objevování.
- Učitelé uplatňují k dětem důsledný, ale laskavý přístup.
- Všechny děti mají v naší mateřské škole stejná práva, stejné povinnosti i možnosti. Nikdo není znevýhodňován či zvýhodňován.
- Osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádu chování a pravidel, které jsou v mateřské škole spoluvytvářeny.
- Péče o děti je podporující, počítáme s aktivní spoluúčastí dítěte při všech činnostech. Učitelé se snaží o respektující komunikaci s dítětem, kterou vytváří s dítětem vztah založený na důvěře a spolupráci.
- Podporou dětí v samostatnosti při sebeobsluze i řešení problémů umožňujeme dětem vytvořit si vlastní sebepojetí. Ze stejného důvodu nezařazujeme nezdravé soutěžení a zásadně děti nesrovnáváme.
- Používáme prvky formativního hodnocení a používáme popisný jazyk tak, aby si dítě utvářelo vlastní sebepojetí na základě sebeuvědomění, aby bylo schopné znát svou cenu, čímž přispíváme k prevenci sociálně patologických jevů.
- Podporujeme děti v samostatné práci, důvěře v ostatní, ale i kritickému myšlení.
- Rozvíjíme v dětech citlivost pro vzájemnou toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu.
- Děti se aktivně podílí na tvorbě pravidel tak, aby se ve třídách vytvořil přátelský kolektiv.
- Učitelé věnují pozornost vztahům ve třídě, podporují děti v jejich budování a prosociálně je ovlivňují (prevence šikany a sociálně patologických jevů). Učitelé umožňují dětem dostatek prostoru pro adaptaci.
- Pro zajištění pocitu bezpečí a jistoty je dětem umožněno nosit si do mateřské školy oblíbenou hračku z domova.
- Učitelé podněcují pozitivní vztahy, které vedou k oboustranné důvěře a spolupráci s rodinou.
- Učitelé dětem dávají přirozeně vzor prosociálního chování vlastním příkladem. Důvěra mezi dětmi a dospělými je podporována všemi zaměstnanci mateřské školy.
- Neustále se snažíme zlepšovat podmínky vzdělávání. Na pravidelných poradách se učitelé vzájemně inspirují a hledají cesty k modernizaci a inovaci. K tomu přispívá i další vzdělávání pedagogických pracovníků, samostudium a stáže.